Sebenarnya, yang menjelma kepada Maryam itu adalah malaikat Jibril sendiri kerana dia biasa turun kepada nabi-nabi dalam bentuk jelmaan atau asli. Biasanya, pada taraf pertama dia menjelma dalam bentuk rupa seorang badwi atau rupa Dihyah bin Khalilah Al-Kalbi dsb. Penjelmaan itulah yang dinamakan alam misali.
Jin juga dapat menjelma dengan pelbagai rupa, juga dapat lahir dalam pelbagai bentuk, besar, kecil dalam pelbagai berat timbangan - dengan warna yang pelbagai juga. Kaum sufi mengatakan sifat-sifat menjelma ini benar ada pada malaikat dan jin. Namun manusia yang taat akan Allah adalah lebih utama daripada malaikat dan jin.
Iman yang telah mencapai ke darjat ta'abbudi yang fana pada Zat
Pendapat ini menjadi pegangan orang sufi di mana dasar kepercayaan mereka - iaitu percaya dengan ruh bahawa ruh lebih atas dan berkuasa ke atas tubuh jasmani. Dengan tidak berasa ragu - ruh manusia itu dapat menguasai tubuhnya dalam erti kata yang sempurna, dan semakin kuat ruh manusia itu, maka semakin besar kekuasaan dan tekanannya ke atas jasmani manusia.
Bukti lain - apabila seseorang manusia itu marah atau berdukacita serta dalam ketakutan - di mana ini berkait dengan hal yang berhubung dengan ruhani, maka sekelian sifat itu bisa mempengaruhi akan jasadnya - dari lemah dan gaya gerak tubuhnya. Ini menandakan kerja-kerja ruhaniah itu mempengaruhi jasad manusia.
Maka sifat-sifat yang terjadi pada alam misali itu menjadi ukuran bagi kesucian jiwa orang-orang yang berhubungan dengan hal tersebut.
No comments:
Post a Comment