Antara kandungannya..  
 
 
ZIKIR
 
Allah Yang Maha Tinggi menunjukkan jalan kepada para pencari supaya mengingati-Nya: “Dan hendaklah kamu sebut Dia sebagaimana Dia pimpin kamu". (Surah Baqaraah, ayat 198). 
 
Ini bermakna Pencipta kamu telah membawa kamu ke peringkat kesedaran dan  keyakinan yang tertentu dan kamu hanya boleh mengingati-Nya menurut  kadar keupayaan tersebut.  
 
Nabi s.a.w bersabda, “Ucapan zikir yang paling baik adalah yang aku dan sekalian nabi-nabi bawa, itulah kalimah “La ilaha illa Llah”.
 
Terdapat berbagai-bagai peringkat zikir dan masing-masing ada cara yang  berlainan. Ada yang diucap dengan lidah secara kuat dan ada pula yang  diucapkan secara senyap, dari lubuk hati. Pada peringkat permulaan  seseorang perlu menyebutkan ucapan zikirnya dengan lidahnya secara  berbunyi.  
 
Kemudian peringkat demi peringkat zikir mengalir ke dalam diri, turun  kepada hati, naik kepada roh dan seterusnya pergi semakin jauh, iaitu  kepada bahagian rahsia-rahsia, pergi lagi kepada yang lebih jauh iaitu  bahagian yang tersembunyi sehinggalah kepada yang paling tersembunyi  daripada yang tersembunyi.  
 
Sejauh mana zikir masuk ke dalam, peringkat yang dicapainya, bergantung  kepada sejauh manakah Allah dengan kemurahan-Nya membimbing seseorang. 
 
Zikir yang diucapkan dengan perkataan menjadi kenyataan bahawa hati  tidak lupa kepada Allah. Zikir secara senyap di dalam hati adalah  pergerakan perasaan.  
 
Zikir hati adalah dengan cara merasakan di dalam hati tentang kenyataan  tentang keperkasaan dan keelokan Allah. Zikir adalah melalui pancaran  cahaya suci yang dipancarkan oleh keperkasaan dan keelokan Allah.  
 
Zikir pada tahap rahsia ialah melalui keghairahan (zauk) yang diterima  daripada pemerhatian rahsia suci itu. Zikir pada bahagian tersembunyi  membawa seseorang kepada:  
 
“Di tempat duduk yang hak, di sisi Raja Agung yang sangat berkuasa”. (Surah Qamar, ayat 55). 
 
Zikir peringkat terakhir yang dipanggil khafi al-khafi – yang paling  tersembunyi daripada yang tersembunyi – membawa seseorang kepada suasana  fana diri sendiri dan penyatuan dengan yang hak.  
 
Dalam kenyataannya tiada sesiapa kecuali Allah yang mengetahui keadaan  orang yang telah masuk ke dalam alam yang mengandungi semua pengetahuan,  kesudahan kepada semua dan segala perkara.  
 
“Dia mengetahui rahsia dan yang lebih tersembunyi”. (Surah Ta Ha, ayat 7). 
 
Bila seseorang telah melepasi tahap zikir-zikir tersebut suasana jiwa  yang berlainan seolah-olah roh lain lahir dalam diri seseorang. Roh ini  lebih tulen dan seni daripada roh-roh yang lain. Ia adalah bayi kepada  hati, bayi kepada hakikat.  
 
Ketika dalam bentuk benih bayi ini mengajak dan menarik orang lain untuk  mencari dan menemui yang hak. Setelah ia lahir bayi ini menggesa orang  lain supaya mendapatkaan Zat Allah Yang Maha Tinggi. Roh baru ini yang  dinamakan bayi kepada hati dan juga benih serta keupayaannya tidak  terdapat pada semua orang. Ia hanya terdapat pada orang mukmin yang  tulen.  
 
“Dia jualah yang tinggi darjat-Nya, yang memiliki arasy. Dia kirim roh dari perintah-Nya kepada sesiapa yang Dia kehendaki". (Surah Mukmin, ayat 15). 
 
Roh khusus ini dihantar daripada makam Yang Maha Perkasa dan diletakkan  di dalam alam maya yang nyata di mana sifat-sifat Pencipta menyata pada  penciptaan, tetapi roh ini adalah kepunyaan alam yang hak. Ia tidak  berminat dan tidak memperdulikan apa sahaja melainkan Zat Allah.  
 
Nabi s.a.w bersabda, “Dunia  ini tidak disukai dan tidak dihajati oleh orang yang inginkan akhirat.  Akhirat pula tidak dihajati oleh orang yang inginkan dunia, dan ia tidak  akan diberi kepada mereka. Tetapi bagi roh yang mencari Zat Allah dunia  dan akhirat tidak menarik perhatiannya”.  
 
Roh untuk yang hak. Orang yang memilikinya akan mencari, menemui dan bersama Tuhannya. 
 
Apa sahaja yang kamu buat di sini zahir kamu mestilah menurut jalan yang  lurus. Ia hanya mungkin dengan mengikuti dan mematuhi serta memelihara  peraturan dan hukum agama. Untuk berbuat demikian seseorang haruslah  menyedari, mengingati Allah malam dan siang, zahir dan batin,  berterusan. Bagi mereka yang menyaksikan yang hak mengingati Allah  adalah wajib sebagaimana perintah-Nya:  
 
“Maka hendaklah kamu ingat kepada Allah sambil berdiri dan sambil duduk dan sambil (berbaring) atas rusuk-rusuk kamu”. (Surah Nisaa’, ayat 103). 
 
“Yang  mengingati Allah sambil berdiri dan sambil duduk dan sambil berbaring  dan memikirkan tentang kejadian langit-langit dan bumi (sambil berkata),  ‘Wahai Tuhan kami, Engkau tidak jadikan (semua) ini dengan sia-sia.  Maha Suci Engkau" . (Surah Imraan, ayat 191)

 
No comments:
Post a Comment