Sunday 4 April 2010

Jejak Sejarah Kerajaan Tua Beruas

 

Dua hari kami menghabiskan masa di tempat yang gah ke seluruh dunia - bekas tapak di antara kerajaan tertua - Gangga Nagara. Selepas kerajaan Hindu itu timbul pula Kerajaan Beruas dan Kerajaan Shamsul Bahrin yang terletak di lingkungan 40km persegi pekan Beruas yang ada sekarang.

Banyak penemuan yang kami lakukan - ia belum termasuk dalam proses cari gali kesan tinggalan. Kami menemui mereka yang arif dan tahukan ceritanya. Agak malang apabila ramai di antara mereka yang tua sudah tiada lagi. Ia termasuk pengasas Beruas yang ada sekarang - Uda Lambuk. Cerita hanya diperolehi daripada generasi ke-4 dan 5 sahaja; itupun berdasarkan riwayat dari mulut ke mulut.

Tapak perbendaharaan kerajaan Samsul Bahrin
dalam gua yang terletak di Jalan Kg Kota, Beruas

Cuma agak meyakinkan apabila banyak penemuan yang kami diperlihatkan oleh penduduk kampung. Ia terdiri daripada khazanah lama yang tidak ternilai harganya. Itupun mereka seakan-akan cemburu, kerana sebelumnya telah puas ditipu oleh orang-orang yang tidak bertanggungjawab.

Tujuan asal kami ke sana adalah berkaitan dengan ura-ura penerbitan siri buku 'SELANGKAH KE ALAM JIN'. Apabila manusia di sesebuah tamaddun itu pupus, jin yang panjang umur itu bertindak mengambil-alih tugas menjaga segala khazanah; menjadi hak-milik mereka.

Jadi, terpaksa diadakan beberapa cara untuk menerjah ke alam tersebut. Ia termasuk dengan wirid atau melalui mereka yang ada hubungan dengan masyarakat jin. Kita akan dapat mengenalinya, di samping mengelakkan daripada unsur syirik yang terlalu tebal menjadi pegangan kalangan orang Melayu.

Kadang-kadang Allah swt tu seakan-akan tidak berfungsi dibuat dek kepercayaan bebal orang-orang kita. Memang ada orang yang meninggal dunia ketika mencari khazanah ini, tetapi segera dikaitkan dengan 'orang di tempat keras itu'!

Ada yang dilempang dan teleng mukanya - angkara jin yang menjaga di sesuatu kawasan. Macam mana ni? Sedangkan, kita tahu bahawa masyarakat jin jauh lebih rendah tarafnya daripada manusia mukmin.

'SELANGKAH KE ALAM JIN' ini akan merongkai segala misteri di sebalik kehidupan makhluk jin untuk kita lebih memahami - dan menjauhi gejala syirik; dosa yang tidak diampunkan Allah swt. Apabila syirik mati masuk neraka. Na'uzubillah.

No comments:

Post a Comment