Wednesday 7 April 2010

Hal di Bumi Jibril Serahkan Pada Jin...

Dalam melimpahkan kurnia-Nya sebagai zat Yang Maha Kuasa, Allah swt telah menetapkan bahawa setiap apa jua yang ada di langit terserah kepada budi bicara malaikat. Sementara hal-hal di bumi, Allah swt serahkan kepada budi bicara malaikat untuk melepaskannya. Jadi, Jibril telah menyerahkan segala hal di bumi kepada jin. Oleh yang demikian segala khazanah yang terpendam dalam bumi, terletak di bawah bidang kuasa jin.

Jin ini pun ada 7 jenis, mengikut taraf juga yang menjaga di empat penjuru alam, pagi-petang, siang dan malam yang tidak berwaktu selama-lamanya; maknanya sentiasa - tanpa leka dan lalai. Namun jin ada kelas-kelasnya yang ditugaskan buat menjaga di sesuatu kawasan. Kalau ia dari jenis yang baik (ya la... baik selayak taraf jin!) segala kerja akan menjadi lebih mudah. Dengan amalan yang tertentu, dia sudah dapat disisihkan dari setiap khazanah dalam bumi jagaannya.

Perlu diingat, sejarah awal setiap khazanah dalam bumi mesti berkait dengan Nabi Allah Sulaiman. Jadi, jika berusaha untuk mendapatkan khazanah-khazanah jenis demikian kita perlu memanjatkan selawat kepada baginda; 'Innahu-min Sulaimani....'

Persoalan pokoknya, walau apapun ia tetap perlu kembali kepada punca segalanya; iaitu Allah swt biar Dia yang memutuskan; agar Jibril mengarahkan ketua jin yang kemudian akan memberikan arahan kepada anak-anak buahnya. Melalui amalan tahlil yang diadakan, bererti kita benar-benar mentauhidkan Allah swt sambil meletakkan diri ke dalam 'kota' Tuhan. Kalau dalam ilmu jabat, kita berada dalam kandungan kalimah Zat Allah. Kesan kekuatan ruhaniah si mukmin boleh menggerunkan sekelian jin yang berdekatan/berkawalan di situ. Sebab ruh akan bertemu dengan ruh. Iblis jauh sekali; tidak berupaya apa?

Melalui kekuatan ruhani itu, kita berharap sekelian jin yang menjaga khazanah berkenaan tidak akan mengganggu-gugat khazanah berkenaan - biar dia duduk jauh sambil memerhatikan sahaja. Cuma itu la... jin tetap nakal; di mana dia akan mengusik dengan tiupan angin yang kuat. Tiupan sekuat itu, jika ia dari jin tidak akan membinasakan walau sebatang pokok pun. Tetapi jika angin itu datang dari Allah swt dalam bentuk ribut maka kita akan dapat melihat kebinasaannya.

Namun untuk melawan gangguan jin dalam bentuk angin ini mudah; tutupkan saja hidung. Sekejapan sahaja angin itu pun akan berlalu.

Jin dari kalangan low class adalah ifrit. Hantu raya, pocong, langsuir dsb termasuk dalam kelas ini.


Untuk lebih jelas, elok ditelusuri Surah al-Fatihah bagaimana di sana Allah swt tunjukkan tentang kehadiran 7 malaikat dan 7 jin dalam 7 ayat yang diulang-ulang itu!

No comments:

Post a Comment