Wednesday 19 May 2010

Legasi Arqam - Selepas Kematian Abuya


Saya dengar pasal Arqam ni sejak 1975 di Bukit Mendi, Triang. Di KL, kawan-kawan rapat secara agresif masuk Arqam (banyaknya sebab lari drp hutang bank) dan bersembunyi di Sg Penchala sejak 1979 lagi. Seorang daripada kawan saya ialah pengasas majalah Gila-Gila (dia tinggalkan majalah itu konon lagho, tapi buat majalah lain bila di Sungai Penchala).

Saya pernah berbahas pasal agama dengannya - 3 jam di GG. Kesimpulannya depa takde ilmu. Sebab mudah saja; Apa tujuan hidup dan kenapa kamu mesti hidup? Itu saja soalannya. Dia takleh jawab. Nganga.... Sepanjang yang dia ceritakan cuma pasal karomah yang ada dalam Arqam. Camne datangnya karomah itu dia pun tak tau! Sekadar pendewaan saja tanpa sandaran.

Kemudian datang orang yang lebih bijak, bekas Art Director Utusan. Pun begitu... dia asyik dok bercerita pasal nak tambah kuota isteri yang ke-4; mesti cari orang dari luar negara. Kononnya, dia nakkan orang Korea atau Jepun. Sebab masa tu depa sedang galak berdakwah ke sana.

"Ko ni... masa kat Utusan mewah dengan pompuan. Bila masuk Arqam pun kau mewah juga," saya mengusik. "Aku aje lar yang kempunan...."

Dia ada 'reserve' satu pompuan - student UM. Lawa. Dia ajak saya masuk Arqam kalau nakkan budak tu. Dia sendiri tak boleh, katanya sebab kuota ke-4 mesti orang luar negara.

"Ko bagi aku kahwin dulu, pastu baru aku masuk Arqam," saya memberikan cadangan.

"Huhh... tak boleh nanti ko bawa lari budak tu," jawabnya sambil menggeleng.

Saya tau pompuan itu adalah alat pancingan depa memandangkan pengaruh saya dalam dunia penerbitan masa itu. Depa tau pengaruh saya di NST apabila kumpulan tersebut menawarkan tempat di sana untuk menubuhkan satu unit buku. Kemudian group Daim yang menguasainya adalah Bendahari UMNO dan Menteri kewangan. Lantaran depa sedang ghairah dalam misi ekonomi Islamnya.

Kemudian ada 2-3 orang budak GG pun masuk Arqam. Itu dapat difahami sebab depa zero agama! Ghairah dalam pencarian. Ada perubahan juga apabila mereka sudah tidak tinggalkan solat. Bermain gila dengan peminat GG pun tidak lagi. Anehnya, saya yang sejak muda sudah dua kali pergi haji pula yang kena 'lecture' pasal agama. Sedangkan top-gun Arqam haram tak pergi pun Mekah! Hek... elleh!

Dalam hal 'lecture' berkenaan agama ini saya pernah berpengalaman dua kali. Sekali dengan arwah Khalid Jefri, yang dikenali kerana terlibat dalam konspirasi memburukkan Anwar; dan seorang lagi Zahari Affendi, penulis cerita 'blue' Kuala Lumpur. Bayangkan bagaimana Khalid boleh 'menasihatkan' saya dalam hal agama selama 3 jam di pejabatnya. Segala mak-nenek doa dia hafal dan dibacakannya di hadapan saya. Memang saya kagum; daripada seorang yang tidak tahu jawi boleh hafal segala jenis doa, katanya! Ibunya pun kagum.

Zahari Afendi pula nasihatkan saya agar janganlah bermain gila dengan pompuan; pun sama dekat 3 jam dia menasihatkan saya. "Kau tau... kalau nak kira pompuan lawa ni takkan habis... yang kat dalam perut tu lagi banyak yang lawa-lawa!'

Saya ketawa geli hati dalam 'perut'; seolah-olah saya yang depa nasihatkan itu 'macam hantu' punya jahat selagi berkait dengan pompuan! Sedangkan, saya tidak pernah pun ber'girlfriend' sejak zaman bujang lagi. Nak menikah pun kira okey sahaja terus berkira - bertunang dan menikah kemudiannya.

Itulah ya, Allah swt itu Maha Besar dan luas adunnya. Kira-kira tiga bulan selepas itu arwah Khalid sebagai penerbit majalah PENGANTIN (yang sering mengambil pompuan lawa sebagai model untuk majalah) tidak mampu bertahan. Tidak lama kemudian perniagaannya itu ranap. Sama dengan si Zahari Affendi apabila dua-tiga bulan kemudian sudah bawa seorang pompuan lawa untuk jadi 'cover girl' kat majalah berkaitan wanita yang saya kendalikan. Puas dia mengecek, tetapi ya la... memang pompuan itu tidak sesuai; tidak photogenic!

(Eja, alhamdulillah naik dari sana terus menjadi artis popular).

Dalam masa yang sama, saya mendapat tahu anak seorang pensyarah saya yang belajar di UM juga turut 'hilang' dibuat dek Arqam. Dia seorang anak manja, 'anak ayah' dicolek. Menangis orang tua tu di pintu pagar Sg Penchala sebab nak jumpa anak kesayangan yang telah menghilangkan diri - 2 tahun gara-gara masuk Arqam. Dalam kes ini saya turut menitiskan air mata.

Sampai ke akhir pensyarah saya itu tidak dapat berjumpa dengan anaknya. Tak taulah apa kisahnya selepas itu apabila Arqam kemudiannya diharamkan. Arqam diharamkan pun sebab mencabar kerajaan untuk mentabdir Pusat Islam 14 hari. Kemudian depa meminta kebenaran kerajaan buat mentadbir negara untuk 3-4 bulan, siapa lebih bijak mentadbir dengan sistem kewangan dan keagamaan yang lebih hebat?

Maka pada masa itu Anwar yang jadi orang kuat UMNO pun melompat. Zainuddin Maidin yang terkenal sebagai manusia paling bencikan agama di negara ini turut memainkan peranan di Utusan dan dalam UMNO. Maka Arqam pun diharamkan. Kelakarnya, sekelian pemimpin tidak pula ditangkap... boleh hilang pula!

Hasilnya, Ashaari dan orang-orang kanannya tup-tup sudah melarikan diri ke Thailand. Ada yang tinggal di Haadyai dan tidak kurang juga yang tinggal di Phuket.

Oleh kerana kegiatan sudah teramat kurang... maka seks adalah aktiviti yang paling menarik buat kumpulan ini selagi tempat itu bernama Thailand. Tak padan dengan tua (umur 50an) boleh cari gadis semuda 17-18 tahun untuk dijadikan isteri 'jangka pendek'. Demi mendapatkan 'payung emas' maka isteri yang ada terpaksa merestui, jika tidak depa bakal diceraikan; yang masing-masing sudah pun ada 3-4 bini, jadi camne tak kena cerai jika ada calon baru yang lebih 'ganteng'!

Bini yang ada semua jadi hamba tebusan top-gun Arqam. Depa jadi pecacai menjaga segala kebajikan di samping melihat sahaja si suami melampiaskan nafsu yang tidak pernah cukup!

Maka pada setiap bulan, kawan baik saya; Pak Lang adalah seorang tukang urut handalan dari Kangar yang disewa untuk menguatkan tenaga batin orang tua-tua berkenaan. Duit dan tinggal di hotel mewah takde masalah. Seminggu dia berkampung di Haadyai dan Phuket untuk servis 'anu' tokoh-tokoh besar Arqam termasuk si Ashaari.

"Bukan kuat apa pun... saja jahat," komen kawan saya itu.

Daripada apa yang diceritakan dek kawan saya - jijik dan cukup hina jika diukur sebagai hamba Allah yang patut sedarkan diri. Seks adalah syurga dunia dan capaian nafsu yang tiada batasan buat orang-orang tua berkenaan!

Dan benci itu meluap sebaik Ashaari & The Gang dicolek dan keluar buat pengakuan di tv, kemudiannya. (Kat sini Anwar didapati bijak menangani kes!) Namun itu semua adalah pengakuan bohong yang direka-cipta. Ia berikutan dengan banyak episod wayang berkaitan dengannya.

Dan di Bangi saya melihat sendiri akan kemewahan anaknya. Dua rumah teres jenis mahal dikembarkan jadi satu - untuk dia sekeluarga dengan anak yang masih kecil. Kononnya, semua duit Arqam dia yang pegang! Tak lama selepas itu depa hidupkan Rufaqa dan membeli bangunan di Country Homes, Rawang.

Kesimpulan: Segala yang diwar-warkan Arqam itu adalah 'temberang' buat menutup agenda di balik tabir mereka! Tak payah la saya nak merongkai bab nasib malang artis Sahara Yaakob dan pompuan Perancis yang jadi gila tu....

Apabila dia meninggal dunia... maka kita yang ada ini berlepas tangan. Ikutlah nasib dia berkat sifat Rahim Allah Taala. Tapi, jangan lupa sulur pengaruhnya masih membiak. Kita cuma bimbang dengan sifat 'extreme' melalut yang ditinggalkan. Ia masih membarah.

Satu daripada cabang kesesatan dalam beragama ialah seandainya mereka terus berpegang dengan AURAD MUHAMMADIAH. Kandungan aurad itu mungkin benar, tetapi kefahaman yang dicapai jauh menyimpang. Mungkin.

Al-Fatihah buat mereka yang telah pergi.

No comments:

Post a Comment